Rian Schmitz Rian Schmitz
Marketing & Communicatie Specialist
15 september 2014

De nieuwe generatie advocaten, die net afgestudeerd zijn, verwacht een andere manieren van werken. Uit een recente enquête blijkt dat deze jonge advocaten vinden dat de branche nog veel te weinig gebruikt maakt van technieken van tegenwoordig om hun werk te vereenvoudigen. Generatie Y is klaar voor het digitale tijdperk in haar werkomgeving; het is tijd om over te stappen!

Digitale tijdperk

De juridische sector maakt onvoldoende gebruik van alle technologische mogelijkheden die er anno 2014 zijn. En dat terwijl generatie Y staat te springen om nieuwe technologieën te introduceren die het werken efficiënter en doelmatiger maken. Deze generatie is namelijk opgegroeid in het digitale tijdperk. Oudere collega’s zijn gewend en opgegroeid met papier en papieren dossiers.

Programma KEI

Niet alleen generatie Y wil stappen maken. De rechtspraak in het algemeen zal volledig digitaal gaan in 2018, waarvan de invoering al geruime tijd in fases bezig is. Dit proces gaat allemaal volgens programma KEI, kwaliteit en innovatie in de rechtspraak. De advocatuur staat onlosmakelijk verbonden met de rechtspraak en zal veranderingen aan moeten brengen in hun huidige procedures en informatiestromen. Wellicht voor sommige advocatenkantoren een grote stap, maar resultaat verzekerd. Een verhoging van werktempo, kostenbesparingen en veilig informatiebeheer zullen enkele van vele gevolgen zijn.

Informatie in de cloud

Daar slaan we de spijker op zijn kop: veilig informatiebeheer. Daar zijn nog veel advocaten sceptisch over. Een online dossierbeheer systeem, hoe veilig is dat eigenlijk? Wat gebeurt er met de informatie die in de cloud staat? Opeens is het niet meer tastbaar en dat is wennen. Hoe fijn is dat dikke dossier waarin je kunt bladeren, waarvan u zeker weet dat wanneer u het bij zich heeft, niemand aan de informatie kan. Maar hoe zeker bent u daar van? Vooral omdat in de advocatuur uitwisseling van informatie met andere disciplines vereist is.

Veiligheid

Vergelijk de papieren werkwijze eens met de digitale werkwijze. Ik denk dat iedereen de voordelen wel kan opnoemen zoals; sneller terugvinden, altijd de laatste versie, geen dossiers meer die zoek zijn en noem het maar op. Met betrekking tot veiligheid is een digitale oplossing van een veel hoger niveau. Menselijke fouten worden namelijk flink gereduceerd. Het is echter niet verkeerd om hier sceptisch over te zijn, het gaat immers om privacygevoelige informatie. De keuze voor een partner die u helpt een digitale werkomgeving te creëren, zal dus wel zorgvuldig gemaakt moeten worden. Een partner die informatiebeveiliging volledig geïntegreerd heeft binnen haar organisatie en oplossingen is daarbij geen sinecure.

Ik ben er van overtuigd dat de advocatenpraktijk de komende jaren een transformatie zal ondergaan. Samen met de rechtspraak zullen er nu echt concrete veranderingen in werking gezet worden en dat juich ik enorm toe. De digitale wereld biedt tal van voordelen waardoor het kantoor klaargestoomd wordt voor de toekomst.

Gemeente Venray Maasziekenhuis Pantein Reade GGD Twente

Blijf op de hoogte





I-FourC maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken onder meer analytische cookies voor optimalisatie van uw gebruik van onze website. Deze cookies volgen uw gedrag op internet. Lees ons cookiestatement voor meer informatie. Gaat u verder met een bezoek aan onze website door te klikken, te scrollen of door hierna op akkoord te klikken, dan stemt u in met het plaatsen van cookies en het verwerken van de gegevens die wij en onze partners daardoor verkrijgen.