Ogun Yazici Ogun Yazici
Marketing- & Communicatie Stagiair
24 september 2018

De wereld digitaliseert in een hoog tempo. Jammer genoeg kan dit ook nadelen met zich meebrengen. Hoe meer data er in je digitale werkomgeving zit, des te hoger de kans op een eventueel datalek of cyberaanval. Het is tegenwoordig noodzakelijk voor ondernemingen om hun online werkomgevingen op een juiste manier te beveiligen. Maar hoe doe je dit dan? Wij leggen het uit!

Bewustwording

Door goed na te denken en gezond verstand te gebruiken wordt het probleem vaak opgelost. Vaak kunnen datalekken voorkomen worden door de medewerkers zelf. Op de werkplek wordt er vergaderd, aantekeningen gemaakt en (bedrijf kritische data) gecreëerd. Hierbij komt er veel informatie vrij, vaak in documentvorm, die mogelijk persoonsgegevens en/of andere privacygevoelige data kan bevatten. Organisaties hebben hier een grote verantwoordelijkheid in sinds de ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Medewerkers zijn in veel gevallen de sleutel tot een goede beveiliging, maar kunnen daardoor ook een zwakke schakel zijn als ze zich hier niet bewust van zijn. De medewerker goed informeren over zijn/haar rol en de relatie met het veilig houden van de gegevens is cruciaal. Medewerkers moeten met regelmaat getraind en getest worden op dit gebied. Interessante test: Laat één of meerdere USB-sticks rondslingeren in of rondom het bedrijfspand. Wie merkt het op en meld het? Dat zegt iets over de bewustwording! Een andere optie is een vermeende phishing mail versturen en zo ontdekken of er medewerkers op onbetrouwbare links klikken. Hiermee kun je een hoop ellende voorkomen! Bij I-FourC hebben wij een intern auditteam dat onaangekondigde werkplekcontroles uitvoert om te checken hoe er met belangrijke informatie wordt omgegaan. Informeer de medewerkers over deze resultaten en de bewustwording zal alleen maar groeien.

Gebruik beveiligde software!

Wanneer de medewerkers productief op de werkvloer bezig zijn, zullen er veel documenten gecreëerd worden. En waar komen deze documenten terecht? Bijvoorbeeld op: wifi, laptop, printer, telefoon, netwerk, videoconferentie, interactief whiteboard, USB-stick, prullenbak en bij de medewerker zelf. Door het gebruik van externe software die deze documenten ordent en beveiligt, kan de onderneming veel tijd en moeite besparen en het risico verminderen. Deze software zorgt ervoor dat alle documenten snel en op één plek te vinden zijn zodat er makkelijk digitaal gewerkt kan worden. De documenten worden goed beveiligd door de experts en de onderneming hoeft hier geen onnodige tijd aan te besteden waardoor er gefocust kan worden op de dagelijkse bedrijfsvoering.
Meer weten of advies nodig? Neem contact met ons op!

Gemeente Venray Maasziekenhuis Pantein Reade GGD Twente

Blijf op de hoogte





I-FourC maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken onder meer analytische cookies voor optimalisatie van uw gebruik van onze website. Deze cookies volgen uw gedrag op internet. Lees ons Privacy Policy voor meer informatie. Gaat u verder met een bezoek aan onze website door te klikken, te scrollen of door hierna op akkoord te klikken, dan stemt u in met het plaatsen van cookies en het verwerken van de gegevens die wij en onze partners daardoor verkrijgen.