Rian Schmitz Rian Schmitz
Marketing & Communicatie Specialist
30 november 2014

De opkomst van m-Health
De zorgsector wordt regelmatig geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen. Processen als efficiënter (samen)werken, het optimaliseren van de administratieve processen door middel van workflow, het meer kwaliteit leveren voor minder geld en het ondersteunen van mensen met investeringen in ICT, vormen de kern van marktwerking in de zorg. Een sector waarin klanten, dienstverlening en service centraal worden gesteld. Waar de behoefte aan overal toegankelijke informatie en de noodzaak om informatiestromen efficiënter te maken groot is.

Zorgorganisaties kunnen door hun communicatie-infrastructuur te verbeteren veel efficiënter gaan werken. Een nieuwe communicatie-infrastructuur maakt het namelijk mogelijk om ook met mobiele toegang zorg te verlenen met zorgapplicaties. Want feit is dat door technologische trends als Het Nieuwe Werken en Bring Your Own Device, de zorgsector langzaam overstapt op m-Health, waarbij gebruik wordt gemaakt van mobiele devices.

m-Health
Mobiele gezondheidszorg (m-Health), als antwoord op deze situatie, wordt gezien als één van de grootste technologische doorbraken van onze tijd. Een tijd waarin door middel van mobiele apparaten, zoals de smartphone en iPad, papierloze informatie over gezondheid en gezondheidszorg wordt aangeboden. Mobiele apparaten spelen bij steeds meer zorgorganisaties een belangrijke rol in het zorgproces en het einde is nog lang niet in zicht.

iPad als digitale gereedschapskoffer
De iPad kent voordelen voor vele werkterreinen binnen de zorgsector; van verpleging en ondersteunende diensten tot EPD. Feitelijk heeft iedereen binnen de zorgsector die continu mobiel werkzaam is, maar ook toegang nodig heeft tot bepaalde informatiestromen, baat bij efficiënte mobiele oplossingen. De tijd dat zorgprofessionals de informatie over een cliënt uit verschillende systemen of documenten bij elkaar moesten sprokkelen, is voorbij. De iPad wordt daarom ook wel de digitale gereedschapskoffer van de zorgprofessional genoemd.

Het groeiende succes van de iPad in de zorg vraagt echter om een goed begrip hiervan. Uit onderzoek blijkt dat de meeste medewerkers meteen fan van de iPad zijn. Niet alleen is de iPad makkelijk hanteerbaar en gebruiksvriendelijk, ook ziet het er hip uit. Medewerkers vinden het leuk om met de iPad te werken. Daarnaast wordt de mobiliteit van de iPad hoog aangeslagen. Door cliëntdossiers op de iPad te verstrekken hoeft er niet onnodig geschreven en gerapporteerd te worden. Bijkomend voordeel is dat ook medewerkers uit andere zorgdisciplines, zoals de psycholoog, ergotherapeut en fysiotherapeut, niet altijd ter plaatse hoeven te zijn om het cliëntdossier in te zien. Zo is er meer tijd voor gerichte zorgverlening. De grootste kracht van de iPad in de zorg is dan ook de toegang en de verwerking van informatie. Reden te meer om de informatiestromen goed in kaart te brengen om op deze manier de voordelen van mobiel en papierloos werken dankzij de iPad optimaal in te zetten.

I-FourC Virtual File for iPad
De I-FourC® Virtual File for iPad™ is een applicatie waarmee volledig mobiel gewerkt kan worden. Onafhankelijk van tijd en plaats en zelfs zonder internet. Zo kunnen medewerkers op locatie dossiers vanuit het centrale archief aanvragen, raadplegen en naar wens bewerken. Het digitale dossier via de I-FourC Virtual File for iPad bewerken gaat exact zoals u dat gewend bent bij uw papieren dossier. Bladeren, aantekeningen en markeringen maken gaat heel eenvoudig. Mobiel werken was nog nooit zo vertrouwd en eenvoudig!

Gemeente Venray Maasziekenhuis Pantein Reade GGD Twente

Blijf op de hoogte





I-FourC maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken onder meer analytische cookies voor optimalisatie van uw gebruik van onze website. Deze cookies volgen uw gedrag op internet. Lees ons cookiestatement voor meer informatie. Gaat u verder met een bezoek aan onze website door te klikken, te scrollen of door hierna op akkoord te klikken, dan stemt u in met het plaatsen van cookies en het verwerken van de gegevens die wij en onze partners daardoor verkrijgen.